Nummer 1 - Voorjaar 2022
Project in beeld

Het Fashion for Good Museum start programma voor mbo-studenten

Inspirerende kennismaking met het belang van duurzame mode

Het Fashion for Good Museum in Amsterdam heeft een mbo-programma voor scholen gelanceerd: het Circulaire Mode Programma. Met steun van het VSBfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds ging een pilot van een jaar van start. Daarin maken mbo-studenten tijdens een dagprogramma kennis met de huidige en toekomstige mode-industrie en het belang van duurzame, circulaire mode. In het museum aan het Amsterdamse Rokin vertellen Rosanne van Miltenburg (fondsenwerver) en Alyxandra Westwood (curator/educatief coördinator) erover.

Eerst willen we natuurlijk weten waar we zijn. En dus krijgen we een korte rondleiding. ‘In ons museum ontdek je de verhalen achter je kleding ‘, vertelt Rosanne. ‘Waar komt het vandaan? Hoe wordt het gemaakt. Waar, waarvan en door wie? En met welke innovaties kunnen we de toekomst van de mode-industrie veranderen?’

Nieuwe duurzame materialen

We lopen via de geschiedenis op de begane grond, het modebeeld, de huidige industrie en de impact ervan op onze wereld op de eerste verdieping naar de bovenverdieping. ‘Hier zie en voel je hele nieuwe duurzame, natuurlijke stoffen’, wijst Rosanne aan. ‘Zijde van sinaasappels, vezels van bananenplanten en circulair vegan leer van bijvoorbeeld kurk en kokosnoten. En kijk wat voor te gekke kleding jonge, talentvolle modeontwerpers, maar ook van de bekende couturier Iris van Herpen en modeontwerper en illustrator Karim Adduchi, er van hebben gemaakt.’ De rode draad tijdens een museumbezoek: wat kun jij zelf bijdragen aan een duurzame mode-industrie? Elke bezoeker draagt een armband met een RFID-chip, waarmee je acties selecteert en badges kunt verdienen. Zo ontstaat op interactieve wijze jouw persoonlijke Good-Fashion-reis, met praktische stappen die je als je weer thuis bent zelf kunt gaan zetten. Welke kleding koop je wel en niet? Kun je je garderobe zorgvuldiger samenstellen? Met kleding van duurzamere materialen, door je kleding te laten repareren of te herstellen enzovoort.’

Mbo’ers inspireren

Natuurlijk rijst de vraag waarom er speciaal voor mbo-studenten een programma is opgezet. ‘Mbo’ers zijn geen fervente museumbezoekers, een beetje vergeten groep ook voor musea’, legt Rosanne uit. ‘Op deze manier komen zij de drempel van het museum over. Zij zijn ook een nieuwe generatie consumenten én de nieuwe werknemers en ondernemers in de modebranche. Sterker nog: mbo-studenten vormen de grootste groep op de toekomstige arbeidsmarkt. Het is dus van groot belang om kennis met hen te delen en hen te inspireren met een duurzame en circulaire ontwerp- en denkwijze.’ Alyxandra vult aan: ‘De klassen die meedoen maken eerst de tour door het museum en gaan vervolgens in groepjes met allerlei opdrachten aan de slag. Zo vragen we hen een eigen kledingstuk mee te nemen en de herkomst, de productie- en transportwijze, het materiaalgebruik et cetera te onderzoeken. Gedurende de dag raken ze geïnspireerd door de vele innovaties in de wereld van modematerialen, -ontwerp en -productie. Tijdens de eindopdracht gaan ze zelf een duurzaam kledingstuk ontwerpen. Met daarbij ook een logo en branding die aansluiten op de materialen en uitstraling die ze kiezen.’

‘Mbo’ers zijn geen fervente museumbezoekers, een beetje vergeten groep ook.
Op deze manier komen zij de drempel van het museum over.’

Enthousiaste studenten en docenten

Het enthousiasme vanuit de drie mbo-opleidingsorganisaties die aan de pilot meedoen is groot. Alyxandra daarover: ‘Docenten raken geïnspireerd om duurzaam en circulair te ontwerpen en te  produceren. En ook de branding van duurzame mode op te nemen in hun lesaanbod in de klas. Voor mbo-studenten werkt het museum als een inspirerend klaslokaal, waar ze hun creativiteit kwijt kunnen en veel opsteken.’ Rosanne besluit: ‘Ook wij leren tijdens deze pilot veel. Het is de bedoeling dat we onderweg ook bijschaven en bijsturen op basis van wat we ervaren en terugkrijgen van docenten en studenten. En dat het mbo-programma een vast onderdeel van ons aanbod blijft dat zich doorontwikkeld. Het kan dan voor steeds meer mbo-instellingen beschikbaar komen. Zodat ook het programma zelf verduurzaamt.’

‘Zij zijn de nieuwe generatie consumenten én de
werknemers en ondernemers in de toekomstige modemarkt.’

Het Circulaire Mode Programma is nu al voor mbo-opleidingen te boeken, ook als ze geen onderdeel zijn van de pilot. Het Fashion for Good Museum wil er jaarlijks minimaal 13.000 studenten mee bereiken die na hun ontwikkeljaar starten met een modegerelateerde mbo-opleiding. Daarnaast is het programma - eventueel in aangepaste vorm - ook interessant voor andere mbo-studierichtingen. Scholen van alle niveaus zijn verder altijd welkom voor rondleidingen met een gids die vragen beantwoord.

www.fashionforgood.com/museum