Terug naar Nummer 4, december 2021
Nummer 4, december 2021
agenda

Uit tips

Het zijn (weer) onzekere tijden voor organisatoren, makers én bezoekers van kunst- & cultuurevenementen. Zeker op het moment waarop VSBfonds de nieuwe culturele agenda opmaakt. Er zijn weer leuke, boeiende en interessante uittips voor jou. We hopen dat ze snel door kunnen gaan. En dan uiteraard volledig volgens de actuele coronarichtlijnen van de overheid.

Rainer Fetting ziet Van Gogh (Zundert)

Het Vincent van GoghHuis brengt Rainer Fetting (1949) een uniek eerbetoon. Van 18 december 2021 t/m 1 mei 2022 is er een tentoonstelling van zijn op Van Gogh geïnspireerde werken: schilderijen, tekeningen en sculpturen, maar zelfportretten waarin Fetting zichzelf portretteert als Van Gogh. Ook is er een nooit eerder vertoonde film te zien waarin Fetting bij onder meer de Berlijnse muur in de huid van Gogh kruipt. Rainer Fetting was een spraakmakende schilder van de ‘Neue Wilde’. Naast bruiklenen uit diverse musea, is voor deze tentoonstelling rijkelijk geput uit zijn eigen atelier.

vangoghhuis.com

Studio Rainer Fetting

Gevangenis Dialogen 3 (Amsterdam)

Gevangenis Monologen is terug! Een gloednieuwe en opnieuw spannende theaterbelevenis,  gebaseerd op verhalen van (ex-)gedetineerden. In deze voorstelling wordt de dialoog aangegaan. Over familie, verlies, uitgesloten worden en ‘verkeerde keuzes’ maken. Over jezelf oprapen en terugkomen na een crisis en over wantrouwen in de bajes. Actueel, ontroerend en confronterend. In deze derde editie is er volop aandacht voor de samenleving en ons gevangenissysteem. En wordt gezocht naar antwoorden op prangende vragen. Waarom belanden veel ex-gedetineerden opnieuw in de gevangenis? Wat hebben vooroordelen en discriminatie voor invloed op mensen? Hoe wordt zelfhaat doorgegeven? En vooral: hoe kunnen we het samen anders doen? Te zien van 17 februari t/m 19 maart in het NDSM Theater in Amsterdam.

gevangenismonologen.nl

Tijd en Eeuwigheid. Poëzie in beeld en woord (Uden)

Driedimensionale papierkunstobjecten van Annita Smitvijf. Nieuwe gedichten van eigentijdse dichters. En Krona's eigen laatmiddeleeuwse kunst. Ze ontmoeten elkaar in de tentoonstelling ‘Tijd en Eeuwigheid - Poëzie in beeld en woord’. Een bijzondere combinatie van kunstvormen die ruimte biedt voor een verstilde ervaring. Museum Krona maakt deel uit van het eeuwenoude abdijcomplex in Uden. De hier te bekijken religieuze collecties en tentoonstellingen leveren een bijzonder samenspel op met de zusters Birgittinessen die er nog wonen.

museumkrona.nl

Freedom (in diverse theaters)

20 jaar na 9/11 werken Club Guy & Roni en Slagwerk Den Haag samen met ex-Guantánamo Bay gevangene Mohamedou Ould Slahi voor Freedom: een aangrijpende en confronterende  dansvoorstelling over vrijheid. Want vrijheid is een van onze belangrijke waarden. Een waarvoor oorlogen werden en worden gevoerd. En het is een rekbaar begrip, waarvan we hier in Nederland soms te snel denken dat het ‘gratis’ is. Wat vaak onzichtbaar blijft is dat we van anderen de vrijheid beperken, zodat die van ons overeind blijft. Ga de confrontatie aan t/m 28 mei 2022 in diverse theaters in het land.

clubguyandroni.nl

Granm’ma - Wensley Piqué (in diverse theaters)

Nieuwe maker Wensly Piqué tourt met zijn nieuwe poppenvoorstelling Granm’ma t/m 20 januari 2022 langs diverse theaters. Het idee voor GRANM’MA ontstond toen Wensley zijn oma voor het eerst sinds lange tijd bezocht in Paramaribo. “Van het beeld uit zijn jeugd - een Hof van Eden met fruitbomen en een mooi huis – bleek weinig over. Oma woonde alleen in een vervallen huisje. Maar haar levenslust was ze niet kwijt. Energiek begon ze aan elke nieuwe dag. Wensley besloot een tijd voor zijn oma te zorgen, gedreven door een gevoel van verantwoordelijkheid en medeleven, maar ook uit nieuwsgierigheid. Hoe kun je in deze omstandigheden opstaan en de dag tegemoet treden met een lach? Wensley sleept je mee. Fysiek, rauw, humoristisch en energiek.

rosestories.nl/theater/granmma/

Remy Jungerman - Behind the forest (Amsterdam)

Remy Jungerman beweegt zich in zijn sculpturen, installaties, panelen, collages en zeefdrukken tussen de Marron-cultuur in Suriname, de Afrikaanse Diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. De tentoonstellingstitel Behind the Forest verwijst direct naar de Bakabusi. Jungerman neemt dan ook het jaar 2005 als beginpunt. Vanuit de cultuur van de Marrons smeedt hij relaties met het modernisme, waarvoor de geometrische patronen van traditionele textielvormen een unieke mogelijkheid bieden. Hij legt verbanden leggen en plaatst beeldculturen naast of tegenover elkaar. Daarmee doet hij recht aan de verschillende culturen van de landen die voor hem bepalend zijn: Suriname, Nederland en de Verenigde Staten. Te zien t/m 13 maart 2022 in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

stedelijk.nl