uit de kunst

Hoe mensen met een beperking volwaardige performers worden

Theaterwerkplaats Tiuri verbindt zorg en onderwijs

Een uniek project is het. Theaterwerkplaats Tiuri - met vestigingen in Breda en Roosendaal - investeert in de talentontwikkeling van performers met een (verstandelijke) beperking. En dat wordt serieus aangepakt. Met theaterlessen, een praktijkstage en uiteindelijk een eigen reizend theatergezelschap. Hun nieuwste dansvoorstelling No Bodies staat zestien keer geboekt in schouwburgen van Leeuwarden tot Middelburg. Een gesprek met artistiek directeur Bas Roijen.

‘Theaterwerkplaats Tiuri is achttien jaar geleden opgericht’, vertelt Bas. ‘Onze oprichter noemde de organisatie naar de hoofdpersoon uit een ridderverhaal van Tonke Dragt. Tiuri legt daarin een reis af om uiteindelijk ridder te worden. Het staat symbool voor de reis die onze spelers afleggen.’ Die spelers zijn mensen met een verstandelijke en soms ook lichamelijke beperking. Er zijn performers met het syndroom van Down, met autisme, maar ook spelers in een rolstoel. ‘Ze komen veelal via het speciaal onderwijs bij ons terecht. Ons doel is hun talent te ontwikkelen. Deze mensen zijn weliswaar in een cognitieve omgeving beperkt, maar in een creatieve en impulsieve omgeving zijn ze vaak verder dan anderen. Waar wij geremd worden door ons verstand, zijn zij vaak heel open. Ze kunnen ons alledaagse tempo niet volgen, maar hebben veel meer aandacht voor het hier en nu. Dat levert prachtige resultaten op.’

‘Deze mensen zijn in een creatieve omgeving
vaak verder dan anderen.’

Perspectief

Theaterwerkplaats Tiuri noemt zichzelf een opleiding en een plek om talent te ontwikkelen, met perspectief op het echte werkveld. ‘Het enige perspectief voor mensen uit het speciaal onderwijs is vaak de dagbesteding. Wij doen veel meer dan dat. Hier krijgen spelers vijf dagen in de week les van professionele docenten in podiumkunsten en bereiden ze voorstellingen voor. Wat je hier elke dag ziet is dat zij heel fysiek zijn, sterk in bewegingstaal.’ Voor spelers aan de opleiding beginnen wordt er gekeken naar motivatie en bepaalde vaardigheden. ‘Het belangrijkste is dat je zelf de ambitie hebt om dit te gaan doen’, zegt Bas Roijen. ‘Daarnaast kijken we bijvoorbeeld ook of iemand kan samenwerken.’ Zo’n veertig spelers worden nu door Tiuri opgeleid, op verschillende niveaus. Ze komen allemaal uit de regio, want het taxivervoer is aan regiogrenzen gebonden.

Eigen theatergezelschap

Het talentontwikkelmodel heeft drie stappen. De Theaterwerkplaats in Breda en Roosendaal is de thuisbasis. Hier wordt het basisniveau aangeleerd door het docententeam. Stap twee is de praktijkfase. De spelers gaan stagelopen bij een van de landelijke partners van Tiuri, van dans- en theatergezelschappen tot culturele instellingen. In stap drie werken de spelers aan professionele producties. Dat gebeurt bij Compagnie 21, het eigen reizende theatergezelschap van Tiuri. ‘Via Compagnie 21 kunnen de performers laten zien wat ze in huis hebben. En dat is verrassend veel’, zegt Bas Roijen. ‘Met Compagnie 21 brengen we een mix van spelers op het podium, zowel met als zonder verstandelijke beperking. Het mooie is: als je talent de ruimte geeft, verdwijnen de verschillen. En bovendien bieden we serieus perspectief op een baan als theatermaker.’

‘Met Compagnie 21 brengen we zowel spelers
met als zonder verstandelijke beperking op het podium.’