VSBfonds steunt projecten die actief burgerschap mogelijk maken en versterken. Dat doen we met geld, kennis en netwerken. Wij vinden het belangrijk kennis die met onderzoeken is opgedaan met anderen te delen. Dit helpt vrijwilligers, culturele en maatschappelijke instellingen, verenigingen en andere initiatiefnemers hun publiek beter te bereiken en het helpt om in te spelen op de wensen die bij het publiek leven.
Hieronder treft u een selectie aan van publicaties of onderzoeken die door, in opdracht van of in nauwe samenwerking met VSBfonds zijn gemaakt.
Sociale ondernemingen
VSBfonds heeft een aantal jaren geleden in samenwerking met Start Foundation onderzoek laten doen naar de slaag- en faalfactoren van sociale ondernemingen gericht op arbeidstoeleiding.
Vanwege een koerswijziging half november 2015 steunt VSBfonds dit type sociale ondernemingen niet meer. Dat neemt niet weg dat de onderzoeksresultaten voor geïnteresseerden nog steeds interessant zijn. Daarom kunt u ze hieronder nog steeds downloaden.
Sociaal ondernemen: passie en poen
VSBfonds en Start Foundation
Sociaal ondernemen: checklist voor succesvol sociaal ondernemen
VSBfonds en Start Foundation
Voortbestaan projecten
VSBfonds ondersteunt onder andere projecten die erop gericht zijn om in de toekomst te worden gecontinueerd. Wij hebben 69 van deze projecten, die in 2010 een donatie ontvingen, in 2016 onderzocht op hun voortbestaan. De resultaten leest u hier.
In samenwerking met Fonds 21 geven wij stageopdrachten aan studenten in het hoger en wetenschappelijk onderwijs.
Wij vragen hen onderzoek te doen naar vraagstukken die wij tegen komen in het veld. Naar de volgende onderwerpen is onderzoek gedaan:
Lees de resultaten.
Inzet vrijwilligers
Vrijwilligers: pijler onder de musea
VSBfonds en Movisie
Handleiding voor vrijwilligersbeleid in musea
VSBfonds en Movisie e.a.
Op feiten gebaseerde marketing
In de periode 2014 - 2016 heeft VSBfonds samen met MIcompany het programma 'Publieksbinding' mogelijk gemaakt voor tien podia en musea. Meer publieksinkomsten geeft instellingen een steviger basis en maakt ze minder afhankelijk van subsidies. Het genereren van herhaalbezoek door publieksbinding speelt daarbij een belangrijke rol. Zie voor inzichten en resultaten onderstaande rapporten en filmpje.
Rapport Publieksbinding
VSBfonds en MIcompany
Factbased marketing
VSBfonds en MIcompany