uit de kunst

Reizend dansfestival Moving Futures

Moving Futures Festival is een reizend festival dat en nieuwe generatie dansmakers verbindt met verschillende publieken, programmeurs en podia. Het is een initiatief van vijf talentontwikkelaars in de dans: ICK Artist Space, Dansateliers, DansBrabant, De Nieuwe Oost en Random Collision. Als sinds 2014 doet het festival ieder jaar diverse steden aan, onder meer VSBfonds biedt financiële ondersteuning. Artistiek coördinator Jasper van Luijk geeft ons een kijkje achter de schermen en vertelt over het nieuwe festivalthema, dat juist in dit coronajaar actueler is dan ooit: menselijke veerkracht.

‘Door bezuinigingen in de afgelopen jaren begonnen veel dansproducties te wankelen’, vertelt Jasper. ‘Moving Futures Festival heeft daarom vanaf de allereerste editie het doel om het bestaan van jonge dansmakers te behouden en hun zichtbaarheid te behouden. En dus bieden we hen jaar in jaar uit de kans om het publiek, programmeurs en podia te laten kennismaken met speciale dansvoorstellingen in onder meer theaters, schouwburgen, galerieën, buitenlocaties. Jaarlijks trekken we langs gemiddeld zo’n tien steden. Per stad bieden we een andere festivalervaring, omdat we aansluiten op het unieke karakter en de lokaal aanwezige podia.’

Jaarlijks trekken we langs gemiddeld tien steden

Veerkracht en lichamelijke nabijheid

‘Dans lijkt vaak voor een deel van het publiek niet heel toegankelijk. Het idee bestaat soms dat je er verstand van moet hebben om ernaar te kunnen kijken en dat het een enigszins elitaire kunstvorm is. ‘Maar dat is helemaal niet waar’, stelt Jasper. ‘Iedereen heeft een lichaam, elk lichaam zit vol beweging. En kijk naar de huidige tijd: meer dan ooit hebben we met z’n allen behoefte aan lichamelijke nabijheid, fysiek contact en beweging.

Tel daarbij op dat het nu ook op de veerkracht van mensen aankomt. Allemaal elementen die onlosmakelijk met dans verbonden zijn. Bovendien heeft Moving Futures Festival een brede focus en dagen we makers uit het experiment op te zoeken. Zo zijn er inspirerende crossovers te zien naar bijvoorbeeld urban dance en hiphop, waarmee we ook jong publiek aanspreken en kennis laten maken met dans in al zijn facetten.

Bovendien haken we met ons jaarlijkse thema altijd aan bij maatschappelijke en sociale ontwikkelingen. Allemaal zaken waarmee we de drempel verlagen om met dans in aanraking te komen en mensen door middel van deze prachtige kunstvorm te verbinden. In die zin heeft Moving Futures Festival ook zeker een maatschappelijk-sociale functie.’

Artistiek coördinator Jasper van Luijk

Dit jaar online en interactief

Vorig jaar kon Moving Futures Festival vanwege de coronamaatregelen niet doorgaan. ‘Dit jaar zijn we er weer, in aangepaste vorm’, vertelt Jasper enthousiast. ‘Het wordt een compleet online festival, want rondtoeren en voorstellingen met publiek is nog even niet mogelijk. Het oorspronkelijke programma hebben we compleet omgegooid. Waarmee ik meteen de brug maak naar het thema van dit jaar: ‘veerkracht’. Dat is precies wat er van makers, podia en publiek verwacht wordt in deze tijd. Het mooie is dat je die veerkracht ook bij iedereen voelt, we staan allemaal weer te trappelen. Naast online dansvoorstellingen zoeken we meer dan ooit de interactie op met het publiek. Bijvoorbeeld met een dansfilm, waarbij we een online voor- en nabespreking doen met de kijkers. Of een audiotour door de festivalsteden. De nieuwe generatie kiest graag voor blending van diverse kunstvormen. Dansers die de samenwerking aangaan met filmers, fotografen, beatboxers noem maar op. In 2022 hopen we er natuurlijk weer te zijn met live-voorstellingen op locatie. Het echte weerzien met het publiek. Dat publiek willen we jaar in jaar uit ook vasthouden en uitbreiden. Daarom willen we in elke stad toe naar een lokale basis van festivalambassadeurs. Hen zetten we in volgende edities graag in als vrijwilligers en voor de voor ons nog altijd beste pr: mond-tot-mond-reclame.’

MOVING FUTURES FESTIVAL 2021

Van 22 t/m 29 april biedt Moving Futures Festival je vernieuwende dans in een royaal en uiteenlopend programma dat geheel online te zien is. Laat je verrassen door de betrokken, brutale en barrière-doorbrekende dansmakers en performers van nu.

Kijk voor meer informatie op movingfutures.nl