Publiciteit

Een publiek bereiken gaat niet vanzelf. U wilt uw publiek laten weten dat uw project bestaat én u wilt hen overtuigen dat uw project de moeite waard is. Een publiciteitsplan helpt daarbij.

Opstellen publiciteitsplan

Doelen
In een publiciteitsplan legt u als eerste vast wat uw doelen zijn. Wat wilt u bereiken? Wilt u bijvoorbeeld meer bezoekers, meer geld of wilt u vooral de naamsbekendheid van uw organisatie vergroten?

Doelgroep
Het is belangrijk dat u een goed beeld heeft van uw doelgroep: wie wilt u bereiken met uw project?

Middelen en boodschap selecteren
Bepaal hoe u uw doelen gaat bereiken; welke middelen u gaat inzetten en welke boodschap wilt u vertellen. Gaat u advertenties, persberichten of andere communicatiemiddelen inzetten? En wat gaat u precies op het affiche, de flyer of de website vertellen? Wat moeten mensen echt weten over uw project?

Houd bij het schrijven van teksten uw doelgroep voor ogen en bepaal de toon. Moet dit spontaan, enthousiast, wervend, zakelijk, mondeling, schriftelijk of juist beeldend zijn?

Kanalen kiezen
Als u bepaald heeft wat uw doelen, middelen en boodschap zijn, kiest u welke kranten, websites of televisieprogramma's u gebruikt om het project onder de aandacht te brengen. Ook dit hangt af van wie uw doelgroep is.

Kosten beperken
Beschrijf hoeveel de publiciteit gaat kosten, zodat u dit als een realistische kostenpost kunt opnemen in de begroting. U kunt ook gebruik maken van vrije publiciteit (gratis publiciteit). Combineer vrije publiciteit met betaalde publiciteit, zoals advertenties waarvoor u moet betalen.

Ook zijn copyshops of drukkerijen soms bereid te sponsoren: in ruil voor vermelding van het logo van het bedrijf, kunt u gratis of goedkoper drukwerk krijgen. Durf te vragen naar de mogelijkheden!

Goed plannen
Stel ruim op tijd een publiciteitsplan op, informeer naar de deadlines voor het indienen van persberichten of het plaatsen van berichten en maak op tijd afspraken met de vormgever. 

Beslis wanneer u persberichten gaat schrijven en versturen, wanneer de flyer ontworpen en gedrukt moet zijn, in welke periode je deze het beste kunt verspreiden en maak ook tijd voor bijvoorbeeld het schrijven van een programmaboekje. 

Sluiten